zondag 5 juni 2011

Hadrianus Junius Tekengilde dag 15











De slag om de zuiderzee, oktober 1573
De spanjaarden willen de steden rondom de zuiderzee aan zich onderwerpen.
De spaanse vloot staat onder leiding van admiraal Maximiliaan van Bossu.
De strijd duurt 5 dagen en de West-Friezen winnen de slag. Jan Haring
klattert in de wand van het vlaggenschip van Bossu, snijdt de
admiraalsvlag los en heist de prinsenvlag. De rest van de spaanse vloot
denkt dat het schip zich heeft overgegeven en maken dat ze wegkomen. Bossu
wordt gevangen genomen.

1 opmerking:

  1. Per toeval kwam ik rechtstreeks vanuit Tilburg in de Boterhal. Een shitterend geconserveerd gebouw, waar je het verleden haast kan voelen.
    Gemeente Hoorn wees zuinig op dit gebouw.

    Mij werd gevraagd om ook een tekening te maken voor het Juniusjaar project....ik heb dat met plezier gedaan.
    Ik wens het Junius Tekengilde en de begeleidende
    kunstenaars veel succes toe.
    Indien mogelijk probeer ik as. 1 juli bij de manifestatie te zijn.

    groet vanuit Tilburg
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen